Титулка
Вступ
Основні положення
Вибір методів
Порівняння методів
Список методів Література

Технічне обслуговування, зорієнтоване на забезпечення безвідмовності


Загальний огляд


Технічне обслуговування, зорієнтоване на забезпечення безвідмовності (RСМ) — метод визначення політики щодо керування відмовами, яку має бути запроваджено так, щоб ефективно та результативно досягати необхідного рівня безпеки, готовності та економічності функціювання всіх типів устаткування.

RСМ — апробована на практиці, загальновизнана методологія, застосовувана в широкому спектрі галузей промисловості,

RСМ є процесом прийняття рішень, що дає змогу ідентифікувати придатні та результативні вимоги щодо профілактичного технічного обслуговування устаткування, залежно від наслідків щодо безпеки, функціональних та економічних наслідків ідентифікованих відмов і від способу погіршування, через який ці відмови виникають. Кінцевим результатом цього процесу є рішення стосовно необхідності виконання певного завдання на технічне обслуговування чи іншої дії, наприклад, внесення функціональних змін. Докладну інформацію щодо застосування та використання RСМ наведено в ІЕС 60300-3-11.

Застосування


Основою всіх завдань є безпека персоналу та середовища, а також функціональниі чи економічні проблеми. Однак, розглядані критерії залежатимуть від виду продукції та її застосування. Наприклад, процес виробництва має бути економічно життєздатним і на нього можуть поширюватися жорсткі екологічні норми, тоді як одиниця захисного устаткування має успішно функціонувати, але до неї можуть застосовуватися менш жорсткі критерії стосовно безпеки, економічності та екологічності. Найбільшої користі можна досягати, спрямовуючи аналізування на ту сферу, у якій відмови могли б суттєво позначатися на безпеці, довкіллі, економічності чи функціональні.

RСМ використовують для набуття впевненості у виконанні належного результативного технічного обслуговування. Цей метод зазвичай застостосовують на стадії проектування та розробляння і потім запроваджують на стадії функціювання та технічного обслуговування.

Вхідні дані


Успішне застосування RСМ потребує належної обізнаності з устаткуванням і структурою, умовами експлуатування та відповідними системами, підсистемами й одиницями устаткування, а також з можливими відмовами та наслідками цих відмов.

Процес


Основні етапи програми RСМ такі:

  • ініціювання та планування;
  • функціональне аналізування відмов;
  • вибирання завдань;
  • запроваджування;
  • постійне поліпшування.

RСМ базується на ризиках, оскільки цей метод передбачає дотримування основних етапів, характерних для загального оцінювання ризику. Тип загального оцінювання ризику нагадує аналізування виду, наслідків і критичності відмов (FМЕСА), але, якщо його використовують у цьому контексті, він вимагає спеціального підходу до аналізування.

Ідентифікація ризику зосереджено на ситуаціях, у яких може бути усунено потенційно можливі відмови чи зменшено їхню частоту та/чи наслідки внаслідок виконання завдань технічного обслуговування. Ідентифікацію провадять стосовно необхідних функцій і стандартизованих експлуатаційних характеристик, а також відмов устаткування та складників, що можуть порушувати ці функції.

Аналізування ризику полягає у кількісному оцінюванні частоти кожної відмови без проведення технічного обслуговування. Наслідки встановлюють визначенням впливів відмови. Матриця ризику, яка поєднує частоту відмови та наслідки, дає змогу встановлювати категорії рівнів ризику.

Після цього оцінюють ризик, вибираючи відповідну політику керування відмовами щодо кожного виду відмови.

Увесь процес RСМ докладно задокументовують для подальшого користування та критичного аналізування. Добірка даних, пов’язаних з відмовою та технічним обслуговуванням, дає змогу здійснювати моніторинг результатів і запроваджувати поліпшення.

Вихідні дані


RСМ забезпечує визначання завдань технічного обслуговування (наприклад, моніторинг стану устаткування, планове відновлення, планове замінення, виявлення відмов або непрофілактичне технічне обслуговування). Іншими можливими діями, що випливають з аналізування, можуть бути пере-проектування, внесення змін до методик експлуатування чи технічного обслуговування або додаткове навчання. Потім визначають періодичність виконання завдань, а також необхідні ресурси.

Рекомендовані документи


ІЕС 60300-3-11 Dependability management — Part 3-11: Application guide — Reliability centered maintenance (Керування надійністю. Частина 3-11. Настанова щодо застосування. Технічне обслугову¬вання, зорієнтоване на забезпечення безвідмовності).